I vurderingen av farger er det viktig at vi utnytter forhåndsvisning-verktøyet for hva det er verdt. Det kalles Softproof og finnes i både Photoshop, Illustrator og InDesign. Det lar oss simulere en utenhets farge-egenskaper og gir oss med andre ord forutsigbarhet. Med softproofing aktivert vil du raskt oppdage at de fleste bilder har godt av å bli lysnet og saturert noe mer enn hva det ser ut som uten simuleringen. Dette er ofte nøkkelen til friske og rene farger.
Under menyen View/Proof Setup/Custom velger vi ICC-profilen som skal simuleres og huker av for «Simulate Paper Color». Her er noen forutsetninger for presis visning:

  • Skjermprofilen din være «ferskt» kalibrert og monitoren må ha et fargerom som dekker over hele det fargerommet som skal simuleres.
  • Unngå direkte lys inn mot monitoren (f.eks sollys), demp belysningen i rommet og unngå forstyrrende elementer rundt monitoren. En rød genser eller en post-it lapp kan være med å forstyrre betrakningen vår.
Farger på en skjerm vises gjennom et baklyst display, mens farger på papir vises når lys reflekterer papiroverflaten. To vidt forskjellige teknologier med andre ord. Både skjermer, farger og papir har hver sine toleranser og utfordinger.
Softproofing vil aldri være perfekt.
Uten simuleringMed simulering av ubestrøket papir