Ole Strand valgte å trykke boka hos «konkurrenten». Her avbildet med daglig leder Kjetil Sjøeng i Merkur Grafisk.

Valgte å trykke boka hos «konkurrenten»

Midt-Norges største grafiske bedrift trykker bøkene sine hos Merkur Grafisk på Langhus. – Hvis vi samarbeider, beholder vi jobbene og kontantstrømmen her til lands i stedet for å bygge opp under utenlandske konkurrenter, sier Ole Strand, daglig leder i Fagtrykk.

I​​​​en bransje preget av marginpress, automatisering og stadig sterkere konkurranse fra utlandet, skulle man tro at det siste en leder av et grafisk trykkeri ville gjøre, var å sende oppdraget sitt til en konkurrent. Men det er nettopp det Ole Strand i Fagtrykk Trondheim har gjort.

– Vi trykker mye selv, men for noen boktyper og andre trykkoppdrag, er det faktisk mest fornuftig å sende dette til Merkur, sier Strand.

Samarbeidet, som har pågått i flere år, handler ikke om å gi opp egen kapasitet – men om å velge klokt, både økonomisk og miljømessig.

– Dette er en reell revolusjon i offset-verden, sier Johannes Stendahl i Luth Gruppen.

– Platebytte og jobbskifte som tidligere krevde manuelle inngrep og ga dødtid i produksjonen, er nå fullautomatisert. Maskinen gjenkjenner platene, setter dem inn selv og vet hvilken jobb som kommer. Dette reduserer ikke bare feilmarginen – det sparer tid i et omfang bransjen knapt har sett maken til.

Miljø og fornuft i samme pakke

– Å trykke i Norge er ikke bare en prinsippsak, det er en bærekraftig beslutning, sier Strand.

Et konkret eksempel er bøkene 50 vann i Bymarka og oppfølgeren Folk i Bymarka, som ble trykket i store opplag hos Merkur Grafisk. De kunne vært sendt ut av landet, som mange andre gjør. I stedet ble de produsert på Langhus – kortreist og effektivt.

– Vi kunne ha trykket bøkene i Estland. Det ville spart oss for noen kroner. Men vi ville heller bruke de pengene her, i norsk grafisk industri. Dessuten oppfylte dette et ønske fra kunden om å kunne bruke Trykt i Norge-merket i boka, et merke som forteller at du støtter kortreist Norsk produksjon og tenker bærekraft, forklarer Strand.

– I tillegg er det mer miljøvennlig å trykke dette hos Merkur. Vi slipper da å kjøre papir opp til Trondheim og bøker ned igjen for distribusjon via forlaget.

Ikke konkurrent – men partner

Kjetil Sjøeng, daglig leder i Merkur Grafisk, kjenner bransjelogikken godt.

– Ole og Fagtrykk er et stjerneksempel på en kunde som ikke bare bryr seg om pris, men om fremtiden til vår bransje og om langsiktige bærekraftige løsninger, sier Sjøeng som også er tydelig på at Merkur er en samarbeidspartner som ikke ønsker å tråkke Fagtrykk på tærne.

– Vi respekterer markedsområdene deres og vi sender ikke nysalgteamet vårt til Trøndelag, for å si det slik. Det handler om tillit.

Strand nikker.

– Jeg er aldri redd for at Merkur skal «ta» kundene våre. Med Kjetil og gjengen på Langhus vet jeg hvor vi står. De er åpne, ærlige og redelige.

Må slutte å bygge ned eget marked

Det norske trykkmarkedet mister milliarder til produksjon i utlandet hvert år. Samtidig står maskinparker ubrukt her hjemme. Strand tror mer samarbeid mellom norske aktører er nøkkelen:

– Vi må tørre å si: Dette får ikke jeg til, men min kollega i sør har utstyret og kapasiteten. Hvis vi samarbeider, beholder vi jobbene og kontantstrømmen her til lands i stedet for å bygge opp under utenlandske konkurrenter.

– Det er et ansvar hele bransjen må ta, sier han alvorlig.

– Og ja – da må vi noen ganger velge Merkur fremfor Baltikum. Til og med om det koster noe mer. – Hvis vi ønsker å ha bokbinding og bokproduksjon i Norge, må vi faktisk trykke i Norge også, formaner han.

Vil konkurrere mot utlandet

Selv om Merkur er i en omstillingsfase etter sammenslåingen av fem selskaper, er ikke Strand bekymret:

– Det har vært noen småstartvansker. Men dette løser de. Produksjonene våre har vært solide – og servicegraden er høy..

Sjøeng innrømmer at det er travelt:

– Vi bygger Norges grønneste og mest effektive publiseringshus. Det tar litt tid å samkjøre et helt nytt team med nye produksjonslinjer – men vi skal ganske snart være konkurransedyktige med utlandet på både pris og kvalitet. Det er målet. Og det må vi få til, sammen.

Samarbeid er svaret for hele næringen

Kan dette være et forbilde for resten av bransjen?

– Ja, sier Strand uten å nøle.

– Hvis vi skal beholde kompetanse, arbeidsplasser og miljøfordelene ved norsk produksjon, må vi tenke samarbeid, ikke kamp. Det er mulig. Merkur og Fagtrykk viser jo nettopp det.

Vil du også trykke eller bare binde inn bøkene dine hos Merkur? Les mer om bokbinding her.

Fagtrykk produserte boken Bymarka hos Merkur Grafisk, for å kunne trykke i Norge og produsere grønnere.