Salgs- og leveringsbetingelser
Disse salgs- og leveringsbetingelser kommer til anvendelse mellom kunde og Merkur Grafisk AS dersom ikke annet er avtalt skriftlig mellom partene.
1.2 Bindende avtale anses som inngått ved bestilling. I de tilfeller hvor oppdrag avtales uten at det foreligger et tilbud fra leverandøren, anses bindende avtale inngått når leverandøren har avgitt ordrebekreftelse på grunnlag av den muntlige samtalen.
1.3 Hvis det for utførelse av periodiske arbeider ikke er truffet avtale om oppsigelsesfrist gjelder 3 måneder for måneds- og kvartalsskrifter, og 6 måneder for ukes- og 14-dagers skrifter.
For løpende eller tidsbestemt avtale har partene gjensidig rett til å si opp avtalen med 3-tre måneders varsel i avtaleperioden dersom en av partene med rimelighet ikke oppfyller avtalens forpliktelser.
Før en eventuell oppsigelse plikter partene å avholde et evalueringsmøte for å klargjøre om justeringer i samarbeidsrutinene kan bidra til at avtalen fortsetter.
Ved vesentlig mislighold av avtalen kan den sies opp med umiddelbar virkning fra en av partene. Før en slik oppsigelse forplikter den part som ønsker å si opp avtalen å innkalle til et forhandlingsmøte.
2.2 Fraktkostnader inngår ikke i prisen med mindre det er avtalt. Fraktkostnader som oppgis i våre tilbud er å anse som estimater, og blir korrigert til eksakt sum ved fakturering.
2.3 Dersom prisen er oppgitt i annen valuta enn NOK, kan begge parter kreve valutaregulering for kursdifferanser på mer enn +/- to prosent beregnet fra tilbudets dato til betaling skjer.
2.4 Med mindre noe annet fremgår av tilbudet inneholder prisen ikke:
• Merarbeid eller meromkostninger som påløper hvis det viser seg at grunnlagsmaterialet er ufullstendig eller mangelfullt.
• Meromkostninger som følge av at bestiller ønsker endringer eller tillegg etter avtalens inngåelse.
• Meromkostninger – herunder eventuell bruk av overtid – som følge av forsinkelse eller andre forhold som kan tilskrives bestilleren.
• Meromkostninger til materiell og råvarer som er spesielt innkjøpt for en ordre, og som blir overflødig fordi kunde endrer sin ordre etter at avtale er inngått.
• Meromkostninger dersom priser på råmaterialer eller offentlige avgifter endres fra tilbudets dato til produksjonsstart.
• Prosjektledelse hvis dette ikke er spesielt avtalt som en del av leveransen.
• Energi- og/eller miljøtillegg på 3,4 % begrenset oppad til 2.500 kroner.
2.5 Når originalmaterialet helt eller delvis leveres i digital form, er pris og leveringstid basert på at det er overlevert i henhold til Merkur Grafisk sine anbefalinger. Når pris er gitt med utgangspunkt i komplett høyoppløst dokument, forutsettes det at kunden selv har kontrollert dokumentet. Oppretting av feil i dokumentet blir registrert som merarbeid og faktureres i tillegg til avtalte pris.
2.6 Når leverandøren mottar et høyoppløselig dokument, og det lages prøvetrykk for å kontrollere/kvalitetssikre dokumentet, kan prøvetrykk lages av leverandøren og godkjennes av kunden. Det garanteres ikke likhet med prøvetrykket ved produksjon av produktet.
2.7 Hvis kunden er til stede ved trykkstart er det det godkjente og signerte prøvetrykket som skal benyttes som kontrollgrunnlag. Dersom det må gjøres endringer utover fargelikhet med prøvetrykkene, må kunden betale for medgått tid og materiell. Det samme gjelder ved andre endringer
2.8 Omfattende arbeider i forbindelse med forespørsel om kostnadsberegninger, utarbeidelse av skisser, tegninger, utkast eller prøvearbeider utført etter anmodning, berettiger til godtgjørelse med mindre annet er avtalt.
3.2 Dersom leverandøren i forbindelse med oppdraget har laget tegninger, tekst, fotografier, skisser, utkast, prøvearbeider og lignende beholder han opphavsretten til dette. Kunden har ikke anledning til å benytte slike åndsverk i andre publikasjoner eller ved andre sammenhenger enn det som åndsverket var utarbeidet for.
3.3 Opphavsmannen har rett til å bli navngitt slik god skikk tilsier. Dette gjelder både på selve originalverket og på verk som mangfoldiggjøres.
4.2 Levering anses skjedd når varen er kommet frem til avtalt leveringsadressen. Dersom leveringsadresse ikke er avtalt, anses levering skjedd når kunden får beskjed om at varen står klar for avhenting. For digitale tjenester anses leveringen som skjedd når kunden har akseptert leveransen.
4.3 Merkur Grafisk skal uten ugrunnet opphold underrette bestiller om forhold som medfører forsinkelse av levering. Krav om erstatning for forsinkelse må fremsettes senest 3 arbeidsdager etter faktisk levering for å kunne gjøres gjeldende.
4.4 Blir bestilleren skadelidende som følge av for sen levering, kan den kreve erstatning for dokumenterte direkte tap begrenset oppad til 5 % av fakturabeløpet for den ytelse som er forsinket.
4.5 Bestilleren kan ikke i noe tilfelle kreve erstatning som følge av forsinket levering utover det som følger av punkt 4.4. Bestilleren kan derfor ikke i noe tilfelle kreve erstattet indirekte tap – herunder bl.a. kundens tap av fortjeneste av enhver art, tap grunnet driftsavbrudd, avsavnstap og krav fra tredjepart.
4.6 Merkur Grafisk skal på en betryggende måte oppbevare det godkjente dokument i 3 måneder etter at leveringen har funnet sted, med mindre annet er avtalt. jfr. punkt 11.
4.7 Merkur Grafisk kan oppbevare filer benyttet til bestillers ordre utover pkt. 4.6. Pris for dette skal avtales mellom partene. Gjenbruk av lagrede filer er avhengig av at det til enhver tid finnes programmer som støtter konvertering fra de programversjoner som er benyttet på det lagrede materiale. Hvis lagring ikke er avtalt, vil elektroniske filer bli slettet etter 3 måneder.
4.8 Dersom det avtales mellom partene at lagrede filer skal utleveres til kunde, skal bestiller betale for kostnader ved utlevering. I tilfeller der Merkur Grafisk AS gjennom sitt arbeid for kunden har opparbeidet eiendomsrett eller rettigheter i henhold til Åndsverksloven, kan datafiler ikke utleveres uten spesiell avtale.
5.2 Ved levering av avvikende opplag i henhold til inngått avtale, skal det ved fakturering gjøres et fradrag eller tillegg i oppdragets pris i overensstemmelse med oppdragets pris for følgende eksemplar.
5.3 Hvis bestilleren må ha et bestemt minimumsopplag, må dette presiseres skriftlig ved bestillingen. Dersom Merkur Grafisk AS likevel ikke kan levere minimumsopplag, avgjør bestilleren om det skal foretas opptrykk uten ekstra utgifter for bestiller, eller om det reduserte opplag skal leveres mot prisreduksjon slik det er omtalt i 5.2.
6.2 Oppfatter kunden at leveringen inneholder feil, må han reklamere skriftlig innen 14 arbeidsdager. Dersom bestilleren reklamerer for sent, mister han muligheten til å gjøre feilen gjeldende.
6.3 Dersom det rettidig reklameres over en feil som ikke er mer graverende enn at det leverte produkt likevel kan benyttes til sitt formål (ingen forringelse av markedsverdi eller informasjonsverdi), begrenses bestillerens krav til et eventuelt prisavslag.
6.4 Dersom feilen er av en slik art at det leverte ikke kan benyttes til sitt formål, og avhjelp ikke kan skje innen rimelig tid, kan bestilleren heve kjøpet. Eventuell heving betinger at varen blir tilbakelevert i sin helhet, og enhver rett til erstatning bortfaller.
6.5 Bestilleren kan ikke i noe tilfelle kreve erstattet indirekte tap – herunder, men ikke begrenset til, driftstap, avsavnstap, følgeskader og tapt fortjeneste – som følge av mangel på det leverte produkt. Merkur Grafisk sitt ansvar er uansett begrenset oppad til 25 % av fakturabeløpet for den vare som er mangelfull.
6.6 Ved vurdering av om det foreligger en feil, skal partene ta utgangspunkt i at det leverte produkt er mangfoldiggjort ved industrielle prosesser. Mindre avvik fra prøvetrykk eller tekniske spesifikasjoner, er ikke en mangel og gir ikke grunnlag for prisavslag.
6.7 Dersom fargemetning på et oppdrag eller en side er over papirfabrikkenes anbefaling, øker sjansene for fargeavvik og smitting i produksjonsprosessen. Dersom fargemetning levert fra kunde som PDF er over grensene for fabrikkens anbefalte grense, bortfaller retten til reklamasjon for fargeavvik og/eller smitting.
7.2 Unnlates reklamasjon eller reklameres det for sent, mister kunden adgangen til å gjøre feilen eller forsinkelsen gjeldende.
8.2 Hvis betaling ikke skjer innen rett tid, belastes morarenter etter den til enhver tid gjeldende prosentsats i henhold til Lov om renter ved forsinket betaling.
8.3 På leverandørens anmodning er kunden til enhver tid pliktig til å stille bankgaranti til sikkerhet for betaling. Fremsettes anmodningen etter avtalens inngåelse, bærer leverandøren utgiftene med bankgarantien.
8.4 Ved oppdrag som er spesielt store, eller som har en produksjonstid på over 30 dager, har Merkur Grafisk rett til en A-konto-betaling.
8.5 Er kundens forhold årsak til at en avtale ikke kan gjennomføres kontinuerlig, er leverandøren berettiget til delvis fakturering.
8.6 Til sikkerhet for korrekt betaling har Merkur Grafisk AS tilbakeholdsrett i varer eller andre gjenstander bestiller oppbevarer hos Merkur Grafisk AS. Merkur Grafisk AS har rett til å realisere dette til dekning av sitt krav. Bestiller skal underrettes på forhånd dersom realisasjon er aktuelt.
8.7 Merkur Grafisk AS forbeholder seg retten til å stanse pågående arbeid dersom kunde ikke har betalt en forfalt fordring.
8.8 Ved eventuell reklamasjon har bestiller bare rett til å holde tilbake den del av fakturabeløpet som er omtvistet. Holdes et slikt beløp tilbake, skal det forrentes etter pkt. 8.2 dersom reklamasjonen ikke blir tatt til følge.
9.2 Dersom det inntreffer en ekstraordinær situasjon som etter norsk rett må regnes som force majeure, skal motparten varsles om dette snarest mulig. Den rammede parts forpliktelser suspenderes så lenge den ekstraordinære situasjonen varer. Den annen parts motytelse suspenderes i samme tidsrom.
I en slik ekstraordinær situasjon kan motparten bare gå fra avtalen dersom situasjonen varer eller antas å vare lenger enn 30-tretti kalenderdager, og da bare med 15-femten kalenderdagers varsel.
10.2 Tegninger, tekst, fotografier, skisser, utkast, prøvearbeid og lignende som er utarbeidet av Merkur Grafisk AS, er Merkur Grafisk sin eiendom og kan ikke kreves utlevert av bestilleren hvis dette ikke er avtalt på forhånd.
10.3 Grunnlagsmateriell omhandlet i pkt. 10.2 må bare anvendes til arbeid for bestilleren eller etter hans samtykke.
12.2 Kunden forplikter seg til å holde avtalepriser og annen intern informasjon konfidensiell. Dette inkluderer også at eventuelle personlige innlogginger til leverandørens kundeportaler, kalkyleverktøy eller kalkulatorer holdes personlig konfidensielle, og ikke må deles med andre.
13.1 Tvister mellom partene om forståelsen og gjennomføring av denne avtale er partene enige om å forsøke løst ved forhandlinger. Oppnås ikke enighet i tvister kan saken forelegges Norsk Industri – Grafisk Bransjeforening sitt Konkurranse og Tvisteutvalg for veiledende uttalelse. Fører heller ikke denne uttalelsen til noen enighet, kan hver av partene kreve saken avgjort ved de alminnelige domstoler. Oslo Tingrett er verneting. Dersom partene er enige om det, kan saken avgjøres ved voldgift etter tvistemålslovens kapittel 32.


